اجتماعی

کنکوری‌ها فریب مشاورنماها را نخورند

کنکوری‌ها فریب مشاورنماها را نخورند

داوطلبان کنکور، دفترچه انتخاب رشته را خوب بخوانند و فریب مشاورنماهایی که وعده انتخاب رشته تضمینی می‌دهند را نخورند.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا ، این روزها برای کنکوری‌ها، روزهای مهمی محسوب می‌شود و اکثراً سرگرم تحقیق برای انتخاب رشته مناسب هستند.

برخی هنوز دنبال یک مشاور خبره با قیمت مناسب هستند، برخی، مشاوره‌ها را گرفتند و فرم انتخاب رشته را هم تکمیل کردند و برخی هم سعی می‌کنند چند مشورت بگیرند تا انتخاب خوبی داشته باشند.

* کلی سؤال داریم که کسی پاسخگو نیست

قیمت مشاوره انتخاب رشته در مراکز مشاوره متفاوت است؛ آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران مبلغ 300 هزار تومان را اعلام کرده است اما وقتی داوطلبان به یکی از پایگاه‌ها مراجعه کردند، مبلغ 600 هزار تومان اخذ می‌شد و حتی انتخاب رشته سامانه‌ای هم در این مرکز انجام نمی‌شد.

یکی از این داوطلبان کنکور گفت: خیلی انتخاب رشته پیچیده شده است. کلی سؤال داریم که کسی پاسخگو نیست. حتی گاهی مشاوران انتخاب رشته هم نمی‌دانند. فقط در مراکز انتخاب رشته پول می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: انتخاب رشته برای رشته‌های با آزمون، برای رشته‌های با سوابق تحصیلی، برای رشته‌های دانشگاه آزاد با آزمون، برای رشته‌های دانشگاه آزاد با سوابق تحصیلی و … همه گیج کننده است.

*داوطلبان باید حواسشان به مشاورنماها که وعده‌های دروغین می‌دهند، باشد

انتخاب رشته مجازی برای سه جلسه نیم ساعت تا 45 دقیقه‌ای، یک میلیون تومان و برای دو جلسه نیم ساعت تا یک ساعته حضوری، یک میلیون تومان است؛ برخی مراکز مشاوره بین یک تا 4 میلیون تومان می‌گیرند و این اعداد در بین برخی مشاوران، خیلی بالاتر از این حرف‌هاست.

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: داوطلبان باید حواسشان به مشاورنماها که وعده‌های دروغین می‌دهند، باشد؛ وقتی فردی به کسی که رتبه کشوری 50 هزار دارد، می‌گوید شما را پزشک می‌کنم‌ یعنی وعده دروغین می‌دهد.

وی ادامه داد: کل ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی‌ در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مثلا 15 هزار یا نهایتا 16 هزار نفر است؛ با در نظر گرفتن کسانی که رتبه خوب دارند اما پزشکی انتخاب نمی‌کنند، نهایتا این شانس تا رتبه 20 هزار برسد اما دیگر کسی که رتبه 50 هزار گرفته است، نمی‌تواند پزشکی قبول شود.

امرایی اضافه کرد: مثال دیگر بزنم ظرفیت دانشگاه فرهنگیان 30 هزار نفر است و نمره تراز این دانشگاه را 6 هزار اعلام کردند؛ کاملا مشخص است که داوطلب با تراز 5500 اصلا دعوت به مصاحبه نمی‌شود.

* داوطلبان دفترچه انتخاب رشته را خوب بخوانند

وی با تأکید بر اینکه داوطلبان دفترچه انتخاب رشته را خوب بخوانند، گفت: یادتان باشد که هیچکس بهتر از خودتان، شما را نمی‌شناسد و شما در نهایت باید رشته مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. باید ببینند شرایط رشته‌ها چیست و به ظرفیت‌ها آگاه باشند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت اظهار کرد: سه پارامتر برای انتخاب رشته باید مورد توجه قرار گیرد؛ پارامتر اول، این است که در چه رشته‌ای می‌خواهید در دانشگاه تحصیل کنید و می‌خواهید چه شغلی داشته باشید.

وی افزود: پارامتر دوم، شهر است؛ در این بخش نیز باید با مشورت خانواده ببینید که کدام شهرها را برای تحصیل می‌توانید انتخاب کنید و در این بین باید همه جوانب را هم در نظر بگیرید؛ پارامتر سوم، انتخاب دوره است یعنی اینکه دولتی یا شهریه‌پرداز باشد و این موضوع هم باید با مشورت خانواده صورت گیرد.

به گزارش شهرضا فردا، داوطلبان کنکور فراموش نکنند که برای انتخاب رشته به مراکز مجاز مراجعه کرده و فراموش نکنند که با مطالعه دفترچه انتخاب رشته، در نهایت خودشان و خانواده‌شان هستند که بهترین کمک را به آنها خواهند کرد.

پایان پیام/خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا