ایرانجهان

موضوع شکایت ایران از آمریکا درباره ترور شهید سلیمانی چه شد؟

موضوع شکایت ایران از آمریکا درباره ترور شهید سلیمانی چه شد؟

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد تاریخ شکایت ایران از آمریکا درپی ترور حاج قاسم سلیمانی گفت: مهلت ما به آمریکا در فرودین ماه تمام می شود و پس از آن اقدام به شکایت خواهیم کرد.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور، در مورد تاریخ شکایت ایران از آمریکا درپی ترور حاج قاسم سلیمانی گفت: مهلت ما به آمریکا در فرودین ماه تمام می شود و پس از آن اقدام به شکایت خواهیم کرد.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: طبیعتا امکان محاکمه افرادی که نسبت به اتباع ما مرتکب جنایت شدند مطابق قانون در داخل کشور وجود دارد و با پی‌گیری‌های قوه‌قضائیه و دستگاه‌های ذی‌ربط و شکایت شاکیان این کار انجام می‌شود.

وی افزود: کاری که ما انجام می دهیم با این موضوع متفاوت است ما مساله مربوط به شهید سلیمانی را فراتر از بحث داخل کشور می‌دانیم و در همین راستا به دولت آمریکا نیز اخطار دادیم و پایان فروردین وقت آنها تمام می شود و ما نیز شکایتمان را به دو دلیل علیه دولت آمریکا در دیوان بین اللمللی دادگستری ثبت خواهیم کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: اولین دلیل شکایت ایران از آمریکا این است که دولت آمریکا از این جنایت نسبت به یکی از افراد مورد حمایت بین المللی مثل شهید سلیمانی که ماموریت دیپلماتیک داشته پیش‌گیری نکرده است.

وی با اشاره به دلیل دوم شکایت ایران از آمریکا تصریح کرد: دلیل دیگر این است که تا الان آمریکا، ترامپ و سایر افرادی که مرتکب این جنایت شده‌اند را محاکمه نکرده است لذا براساس کنواسیون‌های بین‌المللی از دولت آمریکا شکایت می‌کنیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد جزئیات فرصتی که به آمریکا داده شده هم تصریح کرد: به آمریکا مهلت دادیم تا گفت وگو و به اخطار ما توجه کنند طبق کنوانسیون به مدت 6 ماه مهلت خواهند داشت و پس از اتمام آن (فروردین ماه) شکایت خواهیم کرد.

محکومیت ۴۹ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلاری تروریست های آمریکایی

اخیرا و در پی دادخواهی ۳۳۱۸ نفر از هموطنان، دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه ویژه رسیدگی کننده به دعاوی بین‌المللی) مورد رسیدگی قرار گرفت که پس از برگزاری سه جلسه رسیدگی علنی، دادگاه رأی به محکومیت دولت آمریکا در این را پرونده صادر کرد.

دادگاه در این پرونده به تقصیر ۴۲ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی دخیل در به شهادت رساندن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله ۱_ دولت آمریکا، ۲_ دونالد جان ترامپ، ۳_ وزارت امور خارجه آمریکا، ۴_ مایک پمپئو و تعدادی دیگر از مسئولان دخیل در پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی رای داد. براساس حکم دادگاه، هر یک از خواندگان پرونده به نحو تضامنی به پرداخت پنج میلیون دلار به ازای هر خواهان مجموعا ۱۶ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار معادل ۸۲۶ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان از باب خسارت مادی و معنوی وارده محکوم شدند.

همچنین دادگاه برای جلوگیری از تکرار آن در آینده به دلیل اینکه اقدام آن‌ها مصداق بارز نقض حقوق بشر است، حکم به پرداخت غرامت تنبیهی به نحو تضامنی به میزان ۲ برابر خسارت مادی و معنوی وارده به میزان ۱۰ میلیون دلار برای هر یک از خواهان پرونده، مجموعا به میزان ۳۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار معادل یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان داد.

در این پرونده خواندگان مجموعا به پرداخت ۴۹ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار محکوم شده است که این مبلغ از باب مبلغ ریالی معادل با پرداخت خسارت تاخیر تادیه از تاریخ صدور رای تا روز اجرای رای همراه خواهد بود.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا