ایرانجهان

رئیسی در بدو ورود به تهران: 3 هزار و 500 لوح هخامنشی به عنوان سوغات سفر تحویل موزه‌های ایران شد

رئیسی در بدو ورود به تهران: 3 هزار و 500 لوح هخامنشی به عنوان سوغات سفر تحویل موزه‌های ایران شد

رئیس‌جمهور، گفت: در سفر به نیویورک، 3 هزار و 500 لوح هخامنشی به عنوان سوغات سفر تحویل می‌شود و بقیه‌ای هم دارد و بخش دیگر آن را نیز امیدواریم دوستان پیگیری کنند و برگشت داده و به موزه‌های جمهوری اسلامی ایران تحویل شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا ،سیدابراهیم رئیسی، در بدو ورود به تهران و پس از سفری سه روز به نیویورک به منظور حضور و سخنرانی در هشتاد هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سخنانی، گفت: حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل زمینه‌ای برای ارتباطات و تبیین مواضع است.

وی افزود: در این نشست و جلساتی که داشتیم دو موضوع مهم مورد توجه ما بود، اول تبیین مواضع ایران و دوم تأمین منافع و ارزش‌ها؛ ارزش‌هایمان در امتداد منافعمان است و ارزش‌ها هویت ماست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آن‌ها که به ارزش‌ها توجه نمی‌کنند، گاهی خود را در جهت حفظ منافع دیگران قرار می‌دهند، لذا حفظ ارزش‌ها مهم است. توجه به قرآن که هویت ماست و توجه به خانواده که موضوع مهم ما و بشریت امروز است و باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی افزود: بیست نشست و ارتباط با رسانه‌ها، نخبگان و سیاسیون داشتیم، در این جلسات تلاش کردیم مواضع ایران را تبیین کنیم و محور این نشست‌ها که با بیش از سران 10 کشور بود، اول مسأله توجه به ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود.

رئیسی اضافه کرد: نکته دوم، مسأله نگاه به برنامه‌های آتی جمهوری اسلامی ایران در قبال این ارتباطات بود؛ برنامه جمهوری اسلامی با توجه به موفقیت‌هایی که ایران توانسته در این مدت در ارتباطات و سیاست خارجی، ارتباط با همسایگان و عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و آزاد کردن پول‌های بلوکه شده و موفقیت‌های دیگری که در حوزه سیاست خارجی به دست آمده است.

وی تأکید کرد: آن‌ها می‌خواستند بدانند برنامه آتی ما در این حوزه چه خواهد بود، در این رابطه بحث‌هایی که داشتیم، آمادگی ایران را برای ارتباط و کار با کشورهای مختلف جهان و سازمان‌های بین‌المللی اعلام کردیم و زمینه آن نیز در کشور فراهم است تا بتوانیم ارتباطات و تعامل را با سایر کشورهای جهان داشته به‌ویژه در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی باشیم.

رئیسی با تأکید بر اینکه با توجه به پیروزی‌های بزرگ ملت ایران به‌ویژه در جریانات سال گذشته و خنثی کردن جنگ ترکیبی که دشمن به راه انداخته بود، صدای ملت ایران از همه مواقع رساتر بود و به گوش جهانیان رسید، اظهار کرد: اعلام کردیم که امروز ایران مصمم‌تر از همیشه با پافشاری به مواضع به حق خودش در موضوعات مختلف، اعم از هسته‌ای، علم و فن‌آوری و…. است و برنامه آتی را برای کشورمان اینگونه رقم زدیم و تأکید کردیم که بنا داریم با همه کشورها و حوزه‌های مختلف، اعم از آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و دیگر کشورهایی که آمادگی این همکاری را دارند، زیرساخت‌های اقتصادی را فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: در نشست با نخبگان و رسانه‌ها احساس کردیم تصویری که از ایران نشان می‌دهند واقعی نیست؛ تصویری که از ایران نشان می‌دهند باید واقعی باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وظیفه رسانه‌ها و مسئولین است که تصویر واقعی ایران را به دیگران نشان دهند تا دچار اشتباه محاسباتی نشوند، اظهار کرد: ریشه تصمیم‌گیری‌های غلط در غرب نسبت به کشورمان، محاسبات نادرست و تصویرهای نادرستی است که از ایران دریافت می‌کنند.

رئیسی با تأکید بر اینکه اقتدار، عزت و عظمت ملت ایران و پیروزی‌های بزرگی که کسب کردند و پیشرفت‌های بسیاری که توانستیم کسب کنیم، از نظر بسیاری نامشخص است و آن‌ها می‌خواهند تصویر غیرواقعی و نادرستی از ایران ارائه دهند، گفت: باید این پیشرفت‌ها را تبیین کنیم و تصویر واقعی از ایران نشان دهیم.

وی با اشاره به خبر خوش رئیس‌جمهور که پیشتر در اخبار مطرح شده بود، گفت: در این سفر با پیگیری‌های خوبی که دوستان ما در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انجام دادند و دفتر ایران و وزارت خارجه در نیویورک انجام دادند، به حمدالله آن چیزی که جزو میراث‌های ارزشمند ملت ایران است، الواح دوره هخامنشی که 84 سال است که در اختیار آمریکا و مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو است و این 84 سال بنا بر این بوده که سه سال در اختیارشان باشد و آن‌ها را بررسی کنند، تحویل ایران شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته این جای سؤال است که چرا در اختیار آن‌ها باشد. البته دانشمندانی که روی این الواح کار کرده‌اند، ایرانی هستند و بیش از 10 سال روی این الواح کار کرده‌اند، این الواح باید به ایران برگردانده می‌شد که بعد از سه سال این کار انجام نشد، به لطف خدا با پیگیری‌هایی که انجام شده، 3 هزار و 500 لوح با خودمان آوردیم و تحویل موزه‌های جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و آقای وزیر میراث فرهنگی هم برای تحویل این الواح آمده‌‎اند.

رئیسی تأکید کرد: این‌ها جزو میراث فرهنگی کشور است و باید به کشور بازگردانده می‌شد و به تعهدات خودشان عمل می‌کردند، این‌ها میراث ایران است، اما در این 84 سال امتناع می‌کردند.

ررئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: در این سفر، این 3 هزار و 500 لوح هخامنشی به عنوان سوغات سفر تحویل می‌شود و بقیه‌ای هم دارد و بخش دیگر آن را نیز امیدواریم دوستان پیگیری کنند و برگشت داده و به موزه‌های جمهوری اسلامی ایران تحویل شود./خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا