اجتماعی

ماجرای سفر به قطب شمال مدیران شهری چیست؟

ماجرای سفر به قطب شمال مدیران شهری چیست؟

مانور مدیریت بحران در یکی از شهرهای قطب شمال برگزار شد. روسیه، ایران و عربستان را دعوت کرد. کارشناسان مدیریت بحران تهران به این رویداد رفتند اما این سفر حواشی به همراه داشت.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، چند روز پیش خبری منتشر شد که ۴ نفر از سازمان مدیریت بحران تهران، ۱۵ فروردین در سفری به قطب شمال رفتند. خبر سفر به روسیه حاشیه‌های زیادی در پی داشت و برخی به مقایسه وضعیت شرایط آب و هوایی تهران با قطب شمال پرداختند و معتقد بودند که حضور افرادی از پایتخت به کنفرانس و مانور شرایط اضطراری روسیه و ضرورتی نداشته است.

سروری: موضوع را پیگیری می کنیم اما سفرهای سامان بیشتری نسبت به قبل یافته است

پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران از پیگیری علت و ضروت این سفر خبر داد. وی همچنین با اشاره به اینکه در دوره جدید مدیریت شهرداری، سفرهای خارجی سامان بیشتری گرفته است، عنوان کرد: در این دوره برخلاف گذشته، سفرهای خارجی بسیار محدود شده و تنها در در زمانی که ضرورت باشد افراد به سفرهای خارجی اعزام می‌شوند.

در همین رابطه احمدصادقی رئیس کمیته شفافیت نیز به خبرنگار فارس وعده پیگیری داد و تأکید کرد که باید اعضای شورای حاضر در کمیسیون سفر دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

برای بررسی صحت این موضوع به سراغ سایت شفافیت که مشخصات این سفر در آن ثبت شده، رفتیم تا علت حضور، گزارش و دستاوردهای سفر و نام و سمت مسافران را جستجو کنیم، چرا که یکی از انتقاداتی که همواره به سفرهای خارجی در مدیریت شهری وارد بود، حضور بیش از حد مدیران و عدم حضور کارشناسان و متخصصان در این گونه سفرهای بین المللی است.

* چه کسانی به روسیه رفتند؟

در سامانه شفافیت برای سفر به روسیه نام سرپرست اداره تجهیزات اضطراری، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل یکی از مناطق شهرداری تهران، رئیس اداره امور بین الملل مسئول دبیرخانه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران به چشم می‌خورد.

ضرورت سفر به به روسیه چه بود؟

همچنین در بخشی از گزارش و دستاوردهای این سفر «امکان بهره گیری از صنایع پیشرفته تجهیزات ساخته شده در کشور روسیه در حوزه مدیریت بحرانها (که شرایط تقریباً مشابه تحریم را تحمل می‌کند)، آشنایی با ساختار مدیریت اضطراری روسیه، امکان بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهی تحت اختیار وزارت شرایط اضطراری روسیه، امکان ارتقای ارتباطات آکادمیک و اجرایی عملیاتی با کشور روسیه، امکان ارائه تجربیات کلانشهر تهران در افق‌های تازه گشوده شده جهانی و . . . آمده است.

هزینه سفر از کجا تامین شد؟

با توجه به آن که این سفر به دعوت رسمی روسیه انجام شده بود، غیر از هزینه بلیت و ویزا که توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران پرداخت شده، باقی هزینه‌ها با طرف خارجی بوده است. موضوعی که در سامانه شفافیت هم به آن اشاره شده است.

*مهمانان مانور شرایط اضطراری روسیه چه کسانی بودند؟

در این رویداد علاوه بر ایران و روسیه، ۴۰ نماینده از کشورهایی همچون عربستان سعودی صربستان، بوسنی و هرزگوین، غنا،،‌ نیجریه، بلارورس، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان و … شرکت‌ داشتند.

وجه شباهت اقلیم ایران با روسیه در چیست؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این سفر در راستای نظارت و درس‌آموزی از مانور عملیاتی شرایط اضطراری و حضور در کنفراس علمی تحقیقاتی چالش‌های اصلی و تهدیدات جدید حوزه مدیریت بحران و شرایط اضطراری در قلمرو فدراسیون روسیه انجام گرفته است. چرا که روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات و ادوات امداد نجات و مدیریت بحران در دنیا است. وظایفی که وزارتخانه شرایط اضطراری روسیه برای خود تعریف کرده شامل توسعه همکاری برای اقدامات پیشگیرانه و همچنین پاسخ به شرایط اضطراری است.

محل برگزاری این رویداد در مورمانسک واقع در شمال غربی فدراسیون روسیه بود که با تهران فاصله پروازی ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتری دارد.

* چرا ستاد بحران تهران به روسیه رفت؟

یکی از سوالات دیگر این است که چرا باید کارشناسانی از ستاد بحران شهرداری تهران به این سفر بین‌المللی اعزام شوند؟

یکی ار افراد مطلبع در این باره عنوان کرد: شهردار تهران سال ۱۴۰۰ در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات به عنوان جانشین وزیر کشور در ستاد بحران پایتخت انتخاب شده است و از سوی دیگر رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که دبیر ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران محسوب می‌شود در سال ۱۴۰۱ رئیس جمهور طی حکمی به عنوان «عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور» منصوب شد.

*رئیس سازمان مدیریت بحران کشور: نشست‌های بین‌المللی انتقال تجربیات را نباید سیاسی کرد

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در واکنش به حاشیه سازی برخی‌ها درباره سفر تیم مدیریت بحران به روسیه، گفت: در سطح دنیا نشست‌های کارشناسی و انتقال تجربیات مهم و مرسوم است و این سفرها معمولا صورت می‌گیرد.

نامی با اشاره به آخرین نشست های کشورهای دنیا برای بررسی شرایط بحران، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها این نشست ها برگزار می شود، به طور مثال چین هفته گذشته میزبان نشست وزاری شرایط اضطراری بود و در روسیه نیز دو نشست با همین مضمون برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: در موضوع کمک‌رسانی در بحران ها و حضور در نشست‌های سالانه کشورها در موضوعات سیاسی نمی‌گنجد و تنها نگاه انسان‌دوستانه نقش دارد.

برنامه سفر در مورمانسک چه بود؟

در طول سفر به موراسک برنامه ها و سمینارهای متعدد و فشرده‌ای برگزار شده بود، طبق اطلاعات کسب شده بازدید از نمایشگاه ماشین‌آلات و تجهیزات نجات، برگزاری مانورSAFE ARCTIC 2023، نظارت بر مهارت‌های آتش‌نشانی و نجات، اعزام به مرکز نجات اضطراری مورمانسک، معرفی مرکز امداد و نجات اضطراری مورمانسک، بازدید از مرکزمدیریت منطقه‌ای و سمینار چالش‌های اصلی و تهدیدات ایمنی از مهمترین برنامه های این سفر بود.

همچنین در طی این سفر، شرکت‌کنندگان از مرکز اتمی، تجهیزات، خودروهای امدادی، مانور مقابله با شرایط اضطراری، بازدید از نمایشگاه خیابانی ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با مدیریت بحران، حضور در سمینار و بازدید از تجهیزات سد کولا و ساختمان توزیع نیروی برق داشتند. مانور برگزار شده توسط الکساندر کورنوکوف وزیر شرایط اضطراری دفاع مدنی و مقابله با پیامدهای بلای طبیعی شروع شده و فرماندار منطقه مورمانسک و لئونید ایرلتسا مدیرعامل اتم فلوت نیز از مقامات حاضر در افتتاحیه بودند در این مانور ۱۶ سناریو معرفی شده است. بیش از ۳۵۰۰ متخصص و ۶۵۰ واحد تجهیزات در طول تمرینات حضور داشتند. سناریوها شامل نشتی مواد شیمیایی از یک مخزن راه‌آهن،حادثه سقوط هلی‌کوپتر در یک محل دور افتاده و … بوده است.

در این رویداد یک نمایشگاه خیابانی برگزار شد که برخی ماشین‌آلات نظیر سامانه‌های ارتباطی، رادیویی، پیش‌بینی شرایط جوی و … به نمایش گذاشته شد. سامانه برقراری ارتباط ثابت سیار، سامانه سیار برقراری ارتباط بی‌سیم، خودروهای اطلاع‌رسانی و هشدار، سامانه بانکداری سیار بر مبنای شبکه تلفن همراه و سایر شبکه‌های ارتباطی و … از جمله مواردی بود که در این نمایشگاه خیابانی به نمایش گذاشته شد.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا